'Risico’s worden groter en je krijgt gemakkelijker een claim aan je broek. We hebben de expertise van OBM hard nodig om de juiste risicoafwegingen te blijven maken'

- Richard Timmerman

In gesprek met:

Richard Timmerman

Directeur/eigenaar

Bedrijfsnaam

Vermeulen sloop- en milieutechnieken

Aantal medewerkers

40+

Klant sinds

2017

Vermeulen sloop- en milieutechnieken in Pijnacker dankt zijn succes aan langlopende relaties en betrokken medewerkers. Directeur/eigenaar Richard Timmerman ziet hoogstpersoonlijk toe op de kwaliteit van de contacten en werkzaamheden en op het welbevinden van ‘zijn mensen’. “Ik voel me verantwoordelijk voor onze mensen en ga door het vuur voor de continuïteit van ons mooie bedrijf. Daar hoort een verzekeringsadviseur bij die weet waarover hij praat. OBM doorgrondt de risico’s van onze markt en kwalificeert zich daarmee als waardevolle sparringpartner.” 

Dat Richard zich krachtig uitspreekt over de continuïteit van zijn onderneming heeft een reden. Eind 2007 nam hij de zaak over. Het idee was dat hij er langzaam in zou groeien, samen met zijn compagnon, en in samenwerking met de toenmalige eigenaar. Maar laatstgenoemde werd ziek en de overdracht kwam in een stroomversnelling. 

Van overlevingsmodus naar internationale groei 

“Van de ene op de andere dag stonden we voor de uitdaging om de onderneming vanuit een stevige schuldpositie nieuw leven in te blazen,” vertelt Richard, terugblikkend. Vervolgens brak de kredietcrisis uit met desastreuse gevolgen voor onze klanten en orderportefeuille. Ik ging in de overlevingsmodus en heb vaak getwijfeld aan het voortbestaan. Een stevige leerschool. Mijn compagnon hield het in 2013 voor gezien, ik bleef tegen de stoom in doorstompen. Mijn belangrijkste motivatie? Ik weigerde te accepteren dat een uniek bedrijf kopje onder kon gaan en onze vakmensen hun baan zouden verliezen.” 

Richard zag zijn inspanningen beloond. Vanaf 2014 kroop de bijna 80-jarige onderneming duurzaam uit het dal. Het vaste personeelsbestand groeide van ongeveer twintig toen naar ruim veertig nu. Richard wist grote, langlopende contracten te realiseren, onder meer met de Hemwegcentrale in Amsterdam en General Electric in Kyrgyzstan. Die laatste klant is een mooi voorbeeld van de internationaliseringsstrategie, eveneens ingezet omwille van de continuïteit. Resultaat: veel prestigieuze offshore projecten, onder meer in Bremerhaven, Duitsland, en in Italië. Richard: “De wereld is onze markt.” Als kerngezonde internationale onderneming staat Vermeulen sloop- en milieutechnieken vaak aan de wieg van recycling-innovaties. “Waar het milieu in het geding is, zijn we permanent op zoek naar nieuwe oplossingen en technologieën voor hergebruik of verantwoorde opslag.” 

‘Een vak met heel veel risico’s’

Bij projecten waarin omgevingsfactoren zwaar wegen, zoals bij asbestsaneringen, maar ook bij delicate sloopprojecten, ligt de kans op milieuschade altijd op de loer. Het is slechts een van de ingewikkelde risico’s waar je als sloopbedrijf mee te maken hebt, legt Richard uit. Andere reële risico’s zijn schade aan omliggende percelen of gebouwen, kabelschade, en inbraak en diefstal. En dan zijn er de zeer gecompliceerde risico’s rond de gevoelige historische objecten waar Vermeulen sloop- en milieutechnieken vaak voor wordt gevraagd. Met een zekere trots noemt Richard de Stadsschouwburg van Utrecht en het Mauritshuis in Den Haag. 

'De mensen van OBM zitten in onze markt'

“Voor monumentale panden heb je een CAR-verzekering nodig die tot op de komma is getoetst op het bestek,” zegt Richard. “Daarnaast kun je niet zonder specialistische bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering die periodiek wordt aangepast aan specifieke projecten en nieuwe inzichten en ontwikkelingen. De kans op schades is groot in ons werk. Dus is risicomanagement op maat essentieel als de continuïteit en groeivermogen van je onderneming je prioriteiten zijn.”  

Om risico’s optimaal te beheersen, bouwt Richard sinds 2017 op OBM. “Ons eerdere assurantiekantoor werd opgeslokt door een grote partij, waardoor het persoonlijke contact wegviel. Onze brancheorganisatie, VERAS, gaf de tip om eens met OBM te praten. Dat klikte direct. Die mensen zitten in onze markt, weten waarover ze praten, en kennen de verzekeringswereld. Ze zijn nuchter en reageren snel. Als je aanklopt met een gecompliceerde vraag, ligt er in no time een goed doortimmerd advies op je bureau.” 

‘In een toenemende blame-en claimcultuur hebben we OBM hard nodig’ 

Volgens Richard blijft het belang van een gespecialiseerde verzekeringspartner als OBM toenemen. “Je hoeft maar voorbereidingen te treffen of een eerste steen te leggen en iedereen in de omgeving is gealarmeerd. Voor je het weet krijg je online het vuur aan de schenen gelegd. Soms lijkt het of omwonenden bewust op zoek gaan naar schade, vanuit het idee ‘niet geschoten is altijd mis’. Ook opdrachtgevers leggen de risico’s en verantwoordelijkheden in toenemende mate bij de uitvoerder. Je hebt vandaag de dag snel een claim aan je broek.” 

Door die claimcultuur worden verzekeringen alleen maar duurder en misschien zelfs schaars,” voorspelt Richard. “Ook daarom hebben we een assurantiespecialist als OBM hard nodig. Niet alleen om risico’s verantwoord af te dekken en eventuele claims onschadelijk te maken, maar ook om samen vorm te geven aan uitgebalanceerd risicomanagement. We zitten in een lastige markt en in een tijdsbestek waarin we ons van de ene naar de andere crisis bewegen. Met de leerschool die ik heb doorlopen, weet ik hoe waardevol het is om een sparringpartner te hebben die actief meedenkt over de risico’s en kansen van je onderneming.”