‘Dankzij juridische kennis ook verzekerd tegen reputatieschade’
- Siem Stam & Jacco Rodenburg
In gesprek met:
Siem Stam
HRM-manager
Jacco Rodenburg
Contractmanager
Bedrijfsnaam
K_Dekker Bouw & Infra
Aantal medewerkers
190
Klant sinds
2003
Opdrachtgevers kennen K_Dekker bouw & infra b.v. in Warmenhuizen als een betrokken bouwonderneming die zijn verantwoordelijkheid nooit uit de weg gaat. Die reputatie wordt gekoesterd, ook bij stevige discussies over eventuele schadeclaims. Om zowel financiële schade als reputatieschade te voorkomen, bouwt de onderneming op de expertise van OBM. Siem Stam en Jacco Rodenburg, samen goed voor 55 dienstjaren bij het meest veelzijdige aannemingsbedrijf van Noord-Nederland, vertellen waarom het afdekken van risico’s in de bouw specialistenwerk is.
De bouwwereld was altijd al een risicovolle wereld, maar de druk neemt toe, meent HRM-manager Siem Stam die tot begin 2022 verantwoordelijk was voor de verzekeringsportefeuille van K_Dekker bouw & infra. “Contractvoorwaarden worden scherper, opdrachtgevers leggen meer verantwoordelijkheden bij uitvoerende partijen. Ook de schade claimcultuur wordt grimmiger. OBM helpt ons door contracten en bestekken tot achter de komma te toetsen op risico’s en daar een passende dekking bij te vinden. Dat is puur specialistenwerk met ingewikkelde juridische aspecten.”
‘Verzekeren is in de bouw niet meer vanzelfsprekend’
“Ik heb vaker contact met de experts van OBM dan met collega’s”, grapt contractmanager Jacco Rodenburg die het verzekerings stokje van Siem overnam. “Elk project of deelproject meld ik direct aan op onze doorlopende CAR- en aansprakelijkheidspolis. Bij uitzonderlijke gevallen, die een eigen polis nodig hebben, bouw ik op de expertise van OBM. Doordat ze een uitstekend netwerk hebben in de verzekeringswereld, lukt het nog steeds om specifieke risico’s tegen een concurrerend tarief bij een goede partij onder te brengen. Dat is niet vanzelfsprekend, want veel verzekeraars keren de bouw de rug toe.”
Kentering in risicomanagement
Die trend heeft volgens Siem en Jacco alles te maken met het gecompliceerde karakter van bouwwerken en de enorme financiële belangen. Ze zien ‘het gevalletje’ in Alphen aan den Rijn, waar een kraanongeluk in 2015 een miljoenenschade aanrichtte, als een kentering in risicomanagement. Als middelgroot aannemingsbedrijf met ruim 190 medewerkers en een typisch Noord-Hollandse aanpakkersmentaliteit, voert K_Dekker bouw & infra vergelijkbare projecten uit. Siem en Jacco noemen tegelijkertijd de Spieringbrug bij Muiden, gerealiseerd in 2016-2018, als voorbeeld van een project met een ingewikkelde risicostructuur. Dat OBM de locatie bezocht om de risico’s in kaart te brengen, is voor beiden het bewijs dat hun werkgever bij de juiste verzekeringsspecialist zit.
‘We hadden behoefte aan een onafhankelijke verzekeringsexpert’
Als aannemingsbedrijf, actief in vrijwel alle bouwsegmenten, moet je alle risico’s kunnen identificeren en adequaat afdekken. Daarover zijn Siem en Jacco het roerend eens, net als over het hoe. “Voor waterdicht maatwerk kun je niet zonder specialisten die de voorwaarden van projectopdrachten letter voor letter screenen. Die weten dat er bij de bouw van een windpark andere risico’s spelen dan bij de renovatie van een kademuur. Vanuit die kennis zoek je naar de best haalbare oplossing, soms in dialoog met de klant. Daarbij is de ondersteuning vanuit OBM uniek. Ze zijn onafhankelijk en weten precies hoe de verzekeringswereld in elkaar steekt.”
Die onafhankelijkheid speelde een belangrijke rol bij de keuze voor OBM. Siem was daar zo’n twintig jaar geleden direct bij betrokken. “Er was behoefte aan een ongebonden verzekeringsexpert, een sparringpartner. Een van onze directieleden van toen werd attent gemaakt op OBM. Hun kennis van de bouw en soevereiniteit maakten indruk. We zijn niet per verzekering gaan shoppen naar voordeeltjes, maar hebben het hele pakket bij OBM ondergebracht.”
‘Met OBM blijft de discussie zuiver’
‘Met OBM blijft de discussie zuiver’
Siem Stam & Jacco Rodenburg
“De lijnen zijn kort, de contacten zijn plezierig en efficiënt,” zo vat Jacco Rodenburg de interactie samen. “OBM verdiept zich in de materie, vraagt door, durft ook naar ons kritisch te zijn, en levert passende oplossingen. We schakelen veel en vaak. Op de eerste plaats om financiële pijn te voorkomen. Maar de rol van OBM als buffer bij meningsverschillen en schadeclaims waarmee veel geld gemoeid is, is niet minder belangrijk. Ze halen de angel eruit, waardoor discussies zuiver blijven.”
“In de bouwwereld hebben we te maken met gecompliceerde, grote verantwoordelijkheden,” vervolgt Jacco. “Daarbij is de objectieve en juridische benadering van OBM voor ons familiebedrijf van grote waarde. Hebben wij ongelijk, dan winden ze er geen doekjes om en nemen we onze verantwoordelijkheid. Dat zijn we aan onze reputatie en klanten verplicht. Maar als een schadeclaim rammelt, gaat OBM voor onze belangen, met een scherp oog voor relatiemanagement. Als aannemingsbedrijf met een geschiedenis die meer dan vijftig jaar teruggaat, vinden we het belangrijk dat je na het oplossen van een conflict nog steeds door één deur kunt. Financiële schade is erg, maar reputatieschade is net zo erg.”